Buta Warna Pengujian

Warna Ishihara Test for Color Blindness

Warna yang Ishihara ujian adalah ujian untuk menentukan sama ada pesakit mempunyai buta warna. Hal ini dinamakan Dr. Shinobu Ishihara yang pertama kali diterbitkan di tes 1917 sebagai seorang profesor di Universiti Tokyo.

Tes ini terdiri daripada beberapa siri bulatan kecil yang terdiri daripada banyak titik-titik berwarna, disebut Ishihara Plates. Titik-titik berwarna tertentu dalam setiap lingkaran dapat bergabung menjadi nombor atau pola – kemampuan untuk benar menentukan nombor atau pola atau tidak menunjukkan apakah seseorang mungkin buta warna.

Sementara ujian penuh berisi 38 pinggan, terdiri percubaan kami yang pertama 24 pinggan dan akan memberi anda ide yang tepat keparahan anda buta warna. Tes ini direka untuk mengenal pasti bentuk yang paling umum buta warna – buta warna merah hijau.

>> Teruskan ke Ishihara Test for Color Blindness <<

Warna Arrangement Test untuk Warna Buta

>> Teruskan ke Arrangement Warna Warna Tes untuk Buta<<

Tetapan yang Farnsworth tes, atau lebih umum – tatacara Warna tes, pada awalnya dikembangkan untuk digunakan oleh Panglima Tentera Laut Dekan Farnsworth di 1943 di Naval Laboratorium. Berdasarkan karya gabungan Farnsworth dan Deane Judd (1943-1945), tahun 1947 yang Farnsworth dikotomis Test (D-15) dibuat. Ujian D-15 telah direka untuk membezakan perbezaan dalam keupayaan visual antara buta warna atau warna orang kekurangan, dan orang-orang dengan penglihatan warna yang normal.

Ujian di atas adalah sebuah simulasi oleh Daniel Flück (colblindor.com) ujian D-15 yang pada asalnya dicipta oleh Farnsworth. Keputusan ujian ini didasarkan di sekitar garis kebingungan. Garis-garis ini berkaitan Protan (merah), Deutän (hijau), dan Tritan (biru)buta warna. Menggunakan rumus matematik yang dikembangkan oleh Vingrys dan King-Smith 1988 untuk menurunkan perbezaan warna peribadi anda vektor, garis dapat ditarik dan sudutnya berbanding dengan tiga baris kebingungan. Hal ini memungkinkan untuk mengira jenis dan tingkat keparahan buta warna anda.

Jadual berikut menunjukkan hasil rata-rata ujian 120 muzik dan orang buta warna yang diterbitkan dalam Vingrys asli dan Raja-Smith kertas:

Jenis kecacatan Sudut Besar Minor TES S-index C-index
Normal +62.0 9.2 6.7 11.4 1.38 1.00
Protanopia +8.8 38.8 6.6 39.4 6.16 4.20
Protanomaly +28.3 18.0 8.2 20.4 1.97 1.95
Deuteranopia -7.4 37.9 6.3 38.4 6.19 4.10
Deuteranomaly -5.8 25.4 9.6 27.5 2.99 2.75
Tritan Cacat -82.8 24.0 6.4 24.9 3.94 2.60

Untuk membantu memahami data ini, merujuk antara penjelasan seterusnya dan nombor-nombor di atas:

  • Sudut: Itu kebingungan sudut digunakan untuk mengenalpasti jenis buta warna anda. Anda boleh menggunakan jadual di atas untuk melihat di mana anda berpadanan buta warna.
  • Mayor dan Minor: Nisbah jari-jari besar dan kecil memberikan S-indeks.
  • TES: Utama dan jari-jari kecil digabungkan untuk memberikan Kesalahan total nilai, pengukuran ini digunakan untuk menentukan tingkat keparahan anda buta warna. Keputusan berkisar 11 untuk penglihatan normal, untuk 40 dan di atas untuk Warna parah kekurangan.
  • S-Index: Itu indeks selektivitas mewakili paralelisme vektor kebingungan kebingungan peribadi anda sudut. Skor 2 atau kurang sedikit menyarankan untuk tidak buta warna, skor di atas 6 menunjukkan paralelisme quality.
  • C-Indeks: Itu kebingungan indeks adalah nisbah antara jari-jari besar dan jari-jari utama tatacara yang sempurna. Visi Warna sempurna C-Index of 1, sedangkan orang buta warna akan skor antara 1 dan 4 (kadang-kadang lebih tinggi). Semakin tinggi angka yang lebih parah buta warna anda.